onsdag 4. november 2009


Bakgrunn

I samarbeid bygger Hedmark fylkeskommune og Kongsvinger kommune ny videregående skole og folkebibliotek. Anlegget ligger sentralt i Kongsvinger på Glommas nordre bredd. Den gamle Sentralskolen er integrert i det nye anlegget i en helhetlig struktur med omkringliggende park og tilfører Kongsvinger sentrum et aktivum. Den nye skolen skal være i drift 1. januar 2009.

I planen for utsmykking av anlegget ønsker utsmykkingsutvalget at uteplassen utafor kantina i østenden av bygningskomplekset tilføres kunst som kan ta utgangspunkt i omgivelser, landskap, natur/stedsegne materialer, og stedets egenart. Uteområdet skal være i bruk både i og utenfor skolens åpningstid.

Situasjonsbeskrivelse

Sentrum videregående skole har 650 elever innen design og håndverk, elektrofag, helse- og sosialfag, medier og kommunikasjon, restaurant- og matfag, service og samferdsel, teknikk og industriproduksjon og har studiespesialisering i formgiving, skole og arbeidsforberedende kurs samt avdeling for elever med spesielle behov. Det nye skoleanlegget åpner for større grad av samlokalisering av avdelingene og en samling av skolens elever og ansatte.
Skole-, bibliotek- og parkeringsanlegget og sentrum vil forsterke de sosiale og kommunikative dimensjonene ved Kongsvinger sentrum. Generasjoner av ungdom vil prege og preges av anlegget og miljøet rundt. Anlegget vil være arena for aktiviteter av sammensatt karakter som bruken tilsier og det legges til rette for, men også "uoffisielt" og uforutsigbart. Utomhus innbyr anleggets diverse romdannelser til mangfoldige, sammenhengende og atskilte aktiviteter. Sentrum videregående skole, folkebibliotek og park blir et sentralt punkt på aksen mellom byens histroiske landemerke, festninga og byens flytende nerve, Glomma.
Området definert for dette utsmykkingsforslaget (trappeamfi/terrasse/plen vendt sørvest mot elva) ligger i forlengelsen av anleggets indre akse. Den indre gata som binder bygningskompleksets fløyer sammen. Også den er i flukt med aksen på skjellet av Glommakneet, festninga-elva. Området er et møte mellom bygningsbrukernes behov for å bevege seg i og bruke parkanlegget. Skolens kantine har sitt uteområde på den delvis overbygde terrassen. Gang- og sykkelstier rundt bygningen og langs elva gir gjennomfart, enkel adkomst og avgrenser samtidig området. Trappeamfiet og den skrånede plenen gjør at området utpeker seg som hvilested, en utsiktsplass og for rolige aktiviteter.
Sportsfasiliteter ligger rundt i tilstøtende områder. En sansehage for elever med spesielle behov er planlagt å ligge i tilslutning til plenområdet. Avstanden fra bygningene til elva er mellom 20 og 25 meter, høydeforskjellen er ca. 10 meter.

Utsmykkingsforlagets deler

- Skulptur på plenen framfor trappeamfi
En gjengivelse av Chomolungma i målestokk 1:1000, utført i betong.

- Informasjonspunkt
Skulpturen gir i seg sjøl kunnskap om landskap, (u)tilgjengelighet og målestokk. Ytterligere kan et felt av fjellet gi plass for faktaplaketter. Her er det plass for fakta om Chomolungma, Himalaya, Nepal, Tibet, geologi, klima, landbruk mm.

- Fond og samarbeid med den verdens høyestliggende videregående skole i Khumjung (3780 moh).

- Beplanting
Botanisk bed med planter med opprinnelse i Himalaya.



Khumjung videregående skole



Khumjung



Tirta, Søssa, Geir og Indra


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar